RAS History & PhilologyРусская литература Russian literature

  • ISSN (Print) 0131-6095
  • ISSN (Online) 3034-591X

DIALOGUE WITH THE CLASSICS AND THE CONTEMPORARIES IN A. P. CHEKHOV'S SHORT STORY THE TEACHER OF LITERATURE

PII
S3034591X0131-6095-2025-1-89-99
DOI
10.7868/S3034591X0131-6095-2025-1-89-99
Publication type
Article
Status
Published
Authors
Volume/ Edition
Volume / Issue number 1
Pages
89-99
Abstract
The short story The Teacher of Literature is a contamination of two texts, originally published separately in two different newspapers, and then combined into a whole. In this article, the story is treated as a two-part work, with each part being relatively autonomous and at the same time forming an organic contribution to the whole. The reason for expanding the story The Commoners was Chekhov's trip to Sakhalin and the related significant changes in his worldview. The story's literary links to the classics and the contemporaries are reflected in the hidden references to the other works of literature. Chekhov does not force the reader to go searching for a muted intertext, and thus his works can be interpreted both immanently and within a broader literary context.
Keywords
А. П. Чехов диалогичность Н. В. Гоголь В. М. Гаршин И. Л. Леонтьев-Щеглов контекст интертекст «Учитель словесности» авторская позиция
Date of publication
13.12.2025
Year of publication
2025
Number of purchasers
0
Views
36

References

  1. 1. Ахметшин Р. Б. Литературоведческий смысл чеховских «Обывателей» // Вестник РУДН. Сер. Литературоведение. Журналистика. 2023. Т. 28. № 3.
  2. 2. Гоголь Н. В. Полн. собр. соч.: В 14 т. [М.; Л.], 1938. Т. 3.
  3. 3. Головачева А. Г. «Если собака напишет талантливо…»: Гоголь в записных книжках Чехова // Головачева А. Г. Антон Чехов, писатель и читатель. М., 2023.
  4. 4. Из дневника И. Л. Щеглова // Лит. наследство. 1960. Т. 68. Чехов.
  5. 5. Из семейного альбома Шиловских. Старинные романсы для голоса в сопровождении фортепиано / Сост. Е. Л. Уколова. М., 1994.
  6. 6. Кубасов А. В. Трансформация биографического образа Марии Павловны Чеховой в литературной практике А. П. Чехова // Inskrypcje. 2021. R. IX. Z. 1 (16).
  7. 7. Летопись жизни и творчества А. П. Чехова. М., 2004. Т. 2, 3.
  8. 8. Полоцкая Э. А. А. П. Чехов. Движение художественной мысли. М., 1979.
  9. 9. Чехов А. П. Полн. собр. соч. и писем: В 30 т. Письма: В 12 т. М., 1976. Т. 3, 4, 7.
  10. 10. Чехов А. П. Полн. собр. соч. и писем: В 30 т. Соч.: В 18 т. Т. 8, 13.
  11. 11. Шестов Л. Творчество из ничего (А. П. Чехов) // А. П. Чехов: Pro et contra. Творчество А. П. Чехова в русской мысли конца XIX - начала XX в. (1887-1914): Антология. СПб., 2002.
  12. 12. Щербинин Дж. де. Пушкинский подтекст в чеховском рассказе «Учитель словесности» // Чеховиана. Чехов и Пушкин. М., 1998.
  13. 13. Юрьев Ю. М. Записки: В 2 т. Л.; М., 1963. Т. 1 (сер. «Театральные мемуары»).
QR
Translate

Индексирование

Scopus

Scopus

Scopus

Crossref

Scopus

Higher Attestation Commission

At the Ministry of Education and Science of the Russian Federation

Scopus

Scientific Electronic Library